PROCEDURA MONITOROWANIA REALIZACJI PODSTAWY PROGRAMOWEJ
PROCEDURA
MONITOROWANIA REALIZACJI PODSTAWY PROGRAMOWEJ
w Szkole Podstawowej
w Nieradzie
wprowadzona na podstawie
Zarządzenia Nr 23/2011/2012 Dyrektora Szkoły Podstawowej w Nieradzie z dnia 30 grudnia 2011 r. w sprawie określenia zasad monitorowania realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (DzU 2009 nr 4, poz. 17);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (DzU 2009 nr 89, poz. 730 ze zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (DzU 2002 nr 15, poz. 142, ze. zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 7 października 2009 r. w sprawie sprawowania nadzoru pedagogicznego ( Dz U .z 2009 r. Nr 168, poz. 1324).
- 1. Cel procedury.
Celem niniejszej procedury jest określenie sposobu ii techniki dokumentowania czynności dyrektora w zakresie nadzoru nad realizacją podstawy programowej
wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego, zwanej dalej podstawą programową.
- 2. Zakres procedury. Informacje ogólne.
Procedura swym zakresem obejmuje dyrektora szkoły oraz wszystkich nauczycieli zatrudnionych w Szkole Podstawowej w Nieradzie.
- Nauczyciele zatrudnieni w Szkole Podstawowej w Nieradzie zapoznają się z treścią podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego.
- Nauczyciele analizują wybrany przez siebie program nauczania pod kątem zgodności z podstawa programową zawartych w nim treści oraz zalecanych form realizacji.
- Nauczyciele składają do dyrektora szkoły pisemne wnioski o dopuszczenie wybranego przez siebie programu do użytku szkolnego na cały etap edukacyjny. Do wniosku dołączają pisemne oświadczenie, że wybrany program nauczania zawiera całą podstawę programową wychowania przedszkolnego/ kształcenia ogólnego.
- Dyrektor szkoły dopuszcza do użytku wybrane przez nauczycieli programy nauczania zgodnie z obowiązującą procedurą.
- 3. Podstawowe pojęcia.
Ilekroć mowa jest o :
-podstawa programowa – należy przez to rozumieć. obowiązkowe, na danym etapie kształcenia, zestawy celów i treści nauczania oraz umiejętności, a także zadania wychowawcze szkoły, które są uwzględniane odpowiednio w programach wychowania przedszkolnego i programach nauczania oraz umożliwiają ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych,
- karta monitorowania realizacji podstawy programowej – należy przez to rozumieć załącznik
nr 1 do procedury.
- 4. Tryb postępowania
- Każdy nauczyciel, w terminie do 15 września roku szkolnego składa dyrektorowi szkoły pisemne opracowanie rozkładu materiału nauczania w poszczególnych klasach,
z wyróżnieniem treści nauczania na poziom podstawowy i ponadpodstawowy.
- Pisemne opracowanie, o którym mowa w pkt 1 są uzgodnione
z przewodniczącym zespołu przedmiotowego danej edukacji( zespół samokształceniowy.
- Monitorowanie realizacji podstawy programowej poszczególnych edukacji przedmiotowych odbywa się poprzez:
a) systematyczne prowadzenie przez nauczycieli Karty monitorowania realizacji podstawy programowej, zakładanych dla poszczególnych oddziałów, której treść stanowi załącznik nr 1 do procedury,
b) analizę składanych oświadczeń nauczycieli o stopniu realizacji podstawy programowej – załącznik nr 2
c) doraźne i planowane kontrole dyrektora dzienników lekcyjnych,
d) obserwację zajęć prowadzonych przez nauczycieli,
e) przeprowadzanie wewnętrznych sprawdzianów wiedzy i umiejętności uczniów,
f) analizę okresowych sprawozdań nauczycieli,
g) prowadzenie po każdym półroczu w cyklu kształcenia Kart monitorowania realizacji ramowych planów nauczania – załącznik nr 3
- Nauczyciel prowadzi Karty monitorowania realizacji podstawy programowej dla każdego oddziału na cykl kształcenia.
- W przypadku zmiany nauczyciela danego przedmiotu w kolejnych latach szkolnych wszelkie zapisy dotyczące realizacji podstawy programowej wnoszone są na dokumencie pierwotnym.
- Karty monitorowania realizacji podstawy programowej są własnością szkoły i podlegają kontroli.
- Karty monitorowania realizacji podstawy programowej nauczyciele wypełniają na bieżąco.
- Na zakończenie roku szkolnego nauczyciel przekazuje Karty monitorowania realizacji podstawy programowej do sekretariatu szkoły. Karty przechowuje się wraz z dokumentacją pedagogiczną danego oddziału. W kolejnym roku szkolnym nauczyciel odbiera kartę celem jej uzupełniania. Karta monitorowania realizacji podstawy programowej nie jest dokumentem podlegającym archiwizacji.
- W terminie do 20 stycznia i 20 czerwca każdego roku szkolnego, nauczyciel składa dyrektorowi szkoły pisemne sprawozdanie o stopniu i zakresie realizacji podstawy programowej. Podany termin jest zależny od kalendarza roku szkolnego i może ulec zmianie.
- W przypadku jakichkolwiek trudności z realizacją podstawy programowej nauczyciel jest zobowiązany zgłaszać je dyrektorowi szkoły wraz z propozycją weryfikacji rozkładu materiału, która zapewni zrealizowanie koniecznych treści w cyklu kształcenia.
- Procedura wchodzi w życie z dniem 01.01.2012r.
Załącznik 1 – Karta monitorowania realizacji podstawy programowej
Załącznik 2 – Wzór oświadczenia nauczyciela o stopniu realizacji podstawy programowej
Załącznik 3 – Karta monitorowania ramowych planów nauczania
Załącznik nr 1
do Procedury monitorowania podstawy programowej w Szkole Podstawowej w Nieradzie
KARTA MONITOROWANIA REALIZACJI PODSTAWY PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
R.SZK.: ...............................
ETAP EDUKACJI: ...................................
KLASA: ..........................
Rodzaj zajęć edukacyj. |
||||||||
Analiza rozkładów materiału |
Obserwacja zajęć |
Kontrola dziennika lekcyjnego |
Sprawdzian klasowy |
Oświadczenie I półrocze |
Oświadczenie za II półrocze |
|||
Język polski |
||||||||
Język angielski |
||||||||
Język niemiecki |
||||||||
Historia i społeczeństwo |
||||||||
Matematyka |
||||||||
Przyroda |
||||||||
Informatyka |
||||||||
Technika |
||||||||
Plastyka |
||||||||
Muzyka |
||||||||
Religia |
||||||||
UWAGI i WYDANE POLECENIA:
.........................................................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................................................
KARTA MONITOROWANIA
REALIZACJI PODSTAWY PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO/ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
W SZKOLE PODSTAWWOEJ W NIERADZIE
R.SZK.: ........................
ETAP EDUKACJI: ......................
NAUCZYCIEL : ............................................
Klasa |
Data |
Forma monitorowania |
Uwagi |
ODDZIAŁ PRZEDSZ. -I |
|||
ODDZIAŁ PRZEDSZ. -II |
|||
Klasa I |
|||
Klasa II |
|
|
|
Klasa III |
|||
Klasa III |
|||
Klasa IV |
|
|
|
Klasa V |
|
|
|
Klasa VI |
|
|
|
Załącznik nr 2
Oświadczenie
o realizacji podstawy programowej i programu nauczania
w roku szkolnym ......................
………………………………… ……………...........................
Imię i nazwisko nauczyciela przedmiot
Oświadczam, że w roku szkolnym............................półrocze....................realizowałam –(-em) podstawę programową :
L.p. |
Klasa
|
Ilość godzin |
Podstawę programową zrealizowałam(-em) zgodnie z przyjętym planem pracy dydaktycznej. (TAK, NIE) |
Do realizacji w następnym roku szkolnym pozostało (podać dział lub niezrealizowaną partię materiału). |
Nierada, ………………………… ………………………………
(data) (podpis
Załącznik nr 3
KARTA MONITOROWANIA REALIZACJI RAMOWYCH PLANÓW NAUCZANIA
w cyklu kształcenia 2011/2012 – 2013/2014
Szkoła Podstawowa w Nieradzie:
klasa: I
Data rozpoczęcia cyklu nauczania: 01.09.2011r.
Rodzaj zajęć edukacyjnych |
Ilość godzin wg ramówki |
Ilość godzin rzeczywiście zrealizowanych |
Łącznie zrealizo-wanych |
Uwagi |
||||||||
Ilość godzin |
Rok szkolny 2011/2012 |
Ilość godzin |
Rok szkolny 2012/2013 |
Ilość godzin |
Rok szkolny 2013/2014 |
|||||||
I pół. |
II pół. |
I pół. |
II pół. |
I pól. |
II pół. |
|||||||
Załącznik nr 3
KARTA MONITOROWANIA REALIZACJI RAMOWYCH PLANÓW NAUCZANIA
w cyklu kształcenia 2010/2011 – 2012/2013
Szkoła Podstawowa w Nieradzie:
klasa: II
Data rozpoczęcia cyklu nauczania: 01.09.2010r.
Rodzaj zajęć edukacyjnych |
Ilość godzin wg ramówki |
Ilość godzin rzeczywiście zrealizowanych |
Łącznie zrealizo-wanych |
Uwagi |
||||||||
Ilość godzin |
Rok szkolny 2010/2011 |
Ilość godzin |
Rok szkolny 2011/2012 |
Ilość godzin |
Rok szkolny 2012/2013 |
|||||||
I pół. |
II pół. |
I pół. |
II pół. |
I pół. |
II pół. |
|||||||
Załącznik nr 3
KARTA MONITOROWANIA REALIZACJI RAMOWYCH PLANÓW NAUCZANIA
w cyklu kształcenia 2011/2012 – 2013/2014
Szkoła Podstawowa w Nieradzie:
klasa: III
Data rozpoczęcia cyklu nauczania: 01.09.2009r.
Rodzaj zajęć edukacyjnych |
Ilość godzin wg ramówki |
Ilość godzin rzeczywiście zrealizowanych |
Łącznie zrealizo-wanych |
Uwagi |
||||||||
Ilość godzin |
Rok szkolny 2009/2010 |
Ilość godzin |
Rok szkolny 2010/2011 |
Ilość godzin |
Rok szkolny 2011/2012 |
|||||||
I pół. |
II pół. |
I pół. |
II pół. |
I pół. |
II pół. |
|||||||
ARKUSZ ZBIORCZY
Monitorowanie realizacji podstawy programowej
w Szkole Podstawowej w Nieradzie
Klasa/ oddział………..…………..
rok szkolny………………….
…………. Półrocze
Lp. |
Rodzaj zajęć edukacyjnych |
Nauczyciel |
Liczba przeprowadzonych zajęć |
Liczba zajęć, które się nie odbyły |
1. |
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
7. |
|
|
|
|
8. |
|
|
|
|
9. |
|
|
|
|
10. |
|
|
|
|