Szkoła Podstawowa w Nieradzie

42-262 Michałów

ul. Laurowa 54

Tel: (34) 327-44-88

nieradaszkola@op.pl

PROCEDURA MONITOROWANIA REALIZACJI PODSTAWY PROGRAMOWEJ

PROCEDURA

MONITOROWANIA REALIZACJI  PODSTAWY  PROGRAMOWEJ

w Szkole Podstawowej

w Nieradzie

 

 

 

wprowadzona na podstawie

Zarządzenia Nr 23/2011/2012  Dyrektora Szkoły Podstawowej  w Nieradzie z dnia  30 grudnia 2011 r. w sprawie określenia zasad monitorowania realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego

 

 

Podstawa prawna:

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (DzU 2009 nr 4, poz. 17);

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (DzU 2009 nr 89, poz. 730 ze zm.);

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (DzU 2002 nr 15, poz. 142, ze. zm.);

- Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 7 października  2009 r. w sprawie sprawowania nadzoru pedagogicznego ( Dz U .z 2009 r. Nr 168, poz. 1324).

  1. 1.       Cel procedury.

 

Celem niniejszej  procedury  jest  określenie sposobu ii techniki dokumentowania czynności dyrektora w zakresie nadzoru nad realizacją podstawy programowej
wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego, zwanej dalej podstawą programową.

  1. 2.        Zakres procedury. Informacje ogólne.

Procedura swym zakresem obejmuje dyrektora szkoły oraz wszystkich nauczycieli zatrudnionych w Szkole Podstawowej  w Nieradzie.

  1. Nauczyciele zatrudnieni w Szkole Podstawowej w Nieradzie zapoznają się z treścią podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego.
  2. Nauczyciele analizują wybrany przez siebie program nauczania pod kątem zgodności z podstawa programową zawartych w nim treści oraz zalecanych form realizacji.
  3. Nauczyciele składają do dyrektora szkoły pisemne wnioski o dopuszczenie wybranego przez siebie programu do użytku szkolnego na cały etap edukacyjny. Do wniosku dołączają pisemne oświadczenie, że wybrany program nauczania zawiera całą podstawę programową wychowania przedszkolnego/ kształcenia ogólnego.
  4. Dyrektor szkoły dopuszcza do użytku wybrane przez nauczycieli programy nauczania zgodnie z obowiązującą procedurą.
  1. 3.       Podstawowe pojęcia.

 

    Ilekroć mowa jest o :

-podstawa programowa – należy przez to rozumieć. obowiązkowe, na danym etapie kształcenia, zestawy celów i treści nauczania oraz umiejętności, a także zadania wychowawcze szkoły, które są uwzględniane odpowiednio w programach wychowania przedszkolnego i programach nauczania oraz umożliwiają ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych,

- karta monitorowania realizacji podstawy programowej – należy przez to rozumieć załącznik

 nr 1 do procedury.

  1. 4.              Tryb postępowania

 

  1. Każdy nauczyciel,  w terminie do 15  września roku szkolnego składa dyrektorowi szkoły pisemne opracowanie rozkładu materiału nauczania w poszczególnych klasach,
    z wyróżnieniem treści nauczania na poziom podstawowy i ponadpodstawowy.
  1. Pisemne opracowanie, o którym mowa w pkt 1 są uzgodnione
    z przewodniczącym zespołu przedmiotowego danej edukacji( zespół samokształceniowy.
  1. Monitorowanie realizacji podstawy programowej poszczególnych edukacji przedmiotowych odbywa się poprzez:

a)    systematyczne prowadzenie przez nauczycieli Karty monitorowania realizacji podstawy  programowej, zakładanych dla poszczególnych oddziałów, której treść stanowi załącznik nr 1 do procedury,

b)    analizę składanych oświadczeń nauczycieli o stopniu realizacji podstawy programowej – załącznik nr 2

c)    doraźne i planowane kontrole dyrektora dzienników lekcyjnych,

d)    obserwację zajęć prowadzonych przez nauczycieli,

e)    przeprowadzanie wewnętrznych sprawdzianów wiedzy i umiejętności uczniów,

f)     analizę okresowych sprawozdań nauczycieli,

g)    prowadzenie po każdym półroczu w cyklu kształcenia Kart monitorowania realizacji ramowych planów nauczania – załącznik nr 3

  1. Nauczyciel prowadzi Karty monitorowania realizacji podstawy programowej dla każdego oddziału na cykl kształcenia.
  1. W przypadku zmiany nauczyciela danego przedmiotu w kolejnych latach szkolnych wszelkie zapisy dotyczące realizacji podstawy programowej wnoszone są na dokumencie pierwotnym.
  1. Karty monitorowania realizacji podstawy programowej są własnością szkoły i podlegają kontroli.
  1. Karty monitorowania realizacji podstawy programowej nauczyciele wypełniają na bieżąco.
  1. Na zakończenie roku szkolnego nauczyciel przekazuje Karty monitorowania realizacji podstawy programowej do sekretariatu szkoły. Karty przechowuje się wraz z dokumentacją pedagogiczną danego oddziału. W kolejnym roku szkolnym nauczyciel odbiera kartę celem jej uzupełniania. Karta monitorowania realizacji podstawy programowej nie jest dokumentem podlegającym archiwizacji.
  1. W terminie do 20 stycznia i 20 czerwca każdego roku szkolnego, nauczyciel składa dyrektorowi szkoły pisemne sprawozdanie o stopniu i zakresie realizacji podstawy programowej. Podany termin jest zależny od kalendarza roku szkolnego i może ulec zmianie.
  1. W przypadku jakichkolwiek trudności z realizacją podstawy programowej nauczyciel jest zobowiązany zgłaszać je dyrektorowi szkoły wraz z propozycją weryfikacji rozkładu materiału, która zapewni zrealizowanie koniecznych treści w cyklu kształcenia.
  1. Procedura wchodzi w życie z dniem 01.01.2012r.

Załącznik 1 – Karta monitorowania realizacji podstawy programowej

Załącznik 2 – Wzór oświadczenia nauczyciela o stopniu realizacji podstawy programowej

Załącznik 3 – Karta  monitorowania ramowych planów nauczania

                                                                                         

                                                                                                          Załącznik nr 1

do Procedury monitorowania podstawy programowej w Szkole Podstawowej w Nieradzie                       

                                                                                             

KARTA MONITOROWANIA REALIZACJI PODSTAWY PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

 

R.SZK.: ...............................

ETAP EDUKACJI: ...................................

KLASA:  ..........................

Rodzaj zajęć edukacyj.

Analiza rozkładów materiału

Obserwacja zajęć

Kontrola dziennika lekcyjnego

Sprawdzian klasowy

Oświadczenie                       I półrocze

Oświadczenie za II półrocze

Język polski

Język angielski

Język niemiecki

Historia i społeczeństwo

Matematyka

Przyroda

Informatyka

Technika

Plastyka

Muzyka

Religia

UWAGI i WYDANE POLECENIA:

.........................................................................................................................................................................................................................................

.........................................................................................................................................................................................................................................

 

 

KARTA MONITOROWANIA

REALIZACJI PODSTAWY PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO/ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

W SZKOLE PODSTAWWOEJ W NIERADZIE

 

R.SZK.: ........................

ETAP EDUKACJI: ......................

NAUCZYCIEL : ............................................

 

Klasa

Data

 

Forma monitorowania

 

Uwagi

ODDZIAŁ PRZEDSZ. -I

ODDZIAŁ PRZEDSZ. -II

Klasa I

Klasa II

 

 

 

 

 

 

Klasa III

Klasa III

Klasa IV

 

 

 

 

 

 

Klasa V

 

 

 

 

 

 

Klasa VI

 

 

 

 

 

                                                                                                         

Załącznik nr 2

 

Oświadczenie

 

o realizacji podstawy programowej i programu nauczania

 

w roku szkolnym ......................

…………………………………                                   ……………...........................

Imię i nazwisko nauczyciela                                                 przedmiot

Oświadczam, że w roku szkolnym............................półrocze....................realizowałam –(-em) podstawę programową :

L.p.

Klasa

 

Ilość godzin

Podstawę programową zrealizowałam(-em) zgodnie                             z przyjętym planem pracy dydaktycznej.

(TAK, NIE)

Do realizacji w następnym roku szkolnym pozostało

(podać dział lub niezrealizowaną partię materiału).

Nierada, …………………………                                       ………………………………

(data)                                                                         (podpis

                                                                                                                     

Załącznik nr 3

 

KARTA MONITOROWANIA REALIZACJI  RAMOWYCH  PLANÓW NAUCZANIA

w  cyklu kształcenia 2011/2012 – 2013/2014

Szkoła Podstawowa w Nieradzie:

klasa: I

Data rozpoczęcia cyklu nauczania: 01.09.2011r.

Rodzaj zajęć edukacyjnych

Ilość godzin wg ramówki

Ilość godzin rzeczywiście zrealizowanych

Łącznie zrealizo-wanych

Uwagi

Ilość godzin

Rok szkolny

2011/2012

Ilość godzin

Rok szkolny

2012/2013

Ilość godzin

Rok szkolny

2013/2014

I pół.

II pół.

I pół.

II pół.

I pól.

II pół.

Załącznik nr 3

 

KARTA MONITOROWANIA REALIZACJI  RAMOWYCH  PLANÓW NAUCZANIA

w  cyklu kształcenia 2010/2011 – 2012/2013

Szkoła Podstawowa w Nieradzie:

klasa: II

Data rozpoczęcia cyklu nauczania: 01.09.2010r.

Rodzaj zajęć edukacyjnych

Ilość godzin wg ramówki

Ilość godzin rzeczywiście zrealizowanych

Łącznie zrealizo-wanych

Uwagi

Ilość godzin

Rok szkolny

2010/2011

Ilość godzin

Rok szkolny

2011/2012

Ilość godzin

Rok szkolny

2012/2013

I pół.

II pół.

I pół.

II pół.

I pół.

II pół.

Załącznik nr 3

 

KARTA MONITOROWANIA REALIZACJI  RAMOWYCH  PLANÓW NAUCZANIA

w  cyklu kształcenia 2011/2012 – 2013/2014

Szkoła Podstawowa w Nieradzie:

klasa: III

Data rozpoczęcia cyklu nauczania: 01.09.2009r.

Rodzaj zajęć edukacyjnych

Ilość godzin wg ramówki

Ilość godzin rzeczywiście zrealizowanych

Łącznie zrealizo-wanych

Uwagi

Ilość godzin

Rok szkolny

2009/2010

Ilość godzin

Rok szkolny

2010/2011

Ilość godzin

Rok szkolny

2011/2012

I pół.

II pół.

I pół.

II pół.

I pół.

II pół.

ARKUSZ ZBIORCZY

 

Monitorowanie realizacji podstawy programowej

w Szkole Podstawowej w Nieradzie

 Klasa/ oddział………..…………..

rok szkolny………………….

…………. Półrocze

 

 

Lp.

Rodzaj zajęć edukacyjnych

Nauczyciel

Liczba przeprowadzonych zajęć

Liczba zajęć, które się nie odbyły

1.

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

9.

 

 

 

 

 

10.