PROCEDURA WYBORU PODRĘCZNIKÓW
PROCEDURA WYBORU PODRĘCZNIÓW
obowiązująca w Szkole Podstawowej
w Nieradzie
§ 1
Celem niniejszej procedury jest wybór podręczników przez nauczycieli i określenie harmonogramu czynności związanych z opracowaniem Szkolnego zestawu podręczników oraz zadań dla dyrektora i nauczycieli w tym zakresie.
§ 2
Procedura określa zasady postępowania podczas wyboru podręcznika do użytku szkolnego.
§ 3
- Podręcznik przeznaczony do kształcenia ogólnego zawiera usystematyzowaną prezentację wszystkich lub wybranych treści nauczania z zakresu danych zajęć edukacyjnych na danym etapie edukacyjnym, ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego , opisanych w szczególności jako konkretny przedmiot. Podręcznik do kształcenia ogólnego może zawierać materiały pomocnicze przeznaczone dla ucznia, w szczególności karty pracy, zeszyty ćwiczeń i materiały multimedialne.
- Podręcznik przeznaczony do edukacji wczesnoszkolnej zawiera usystematyzowaną prezentację wszystkich lub wybranych treści nauczania , w szczególności z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
- Podręcznik przeznaczony do kształcenia ogólnego:
- jest poprawny pod względem merytorycznym, dydaktycznym, wychowawczym i językowym,
- uwzględnia aktualny stan wiedzy naukowej, w tym metodycznej,
- jest przystosowany do danego poziomu kształcenia, zwłaszcza pod względem stopnia trudności, formy przekazu, właściwego doboru pojęć, nazw, terminów i sposobu ich wyjaśniania,
- zawiera materiał rzeczowy i materiał ilustracyjny odpowiedni do przedstawianych treści nauczania,
- ma logiczną konstrukcję,
- zawiera zakres materiału rzeczowego i materiału ilustracyjnego odpowiedni do liczby godzin przewidzianych w ramowym planie nauczania na edukację wczesnoszkolną lub nauczanie danego przedmiotu,
- zawiera propozycje działań edukacyjnych aktywizujących i motywujących uczniów,
- umożliwia uczniom ze zróżnicowanymi możliwościami nabycie umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego,
- zawiera treści zgodne z przepisami prawa,
- ma estetyczną szatę graficzną ,
- nie zawiera materiałów reklamowych innych niż informacje o publikacjach edukacyjnych.
§ 4
- Do przestrzegania zawartych w procedurze zasad są zobowiązani dyrektor i wszyscy nauczyciele.
§ 5
- W terminie do 1 czerwca każdego roku szkolnego odbywają się posiedzenia zespołów samokształceniowych, na których nauczyciele prowadzący zajęcia z danego przedmiotu ustalają zestaw podręczników dla poszczególnych zajęć edukacyjnych, który będzie obowiązywał od nowego roku szkolnego.
- Nauczyciel ma prawo wyboru podręcznika spośród podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego. Każdy nauczyciel jest zobowiązany do sprawdzenia, czy wybrany podręcznik jest wpisany do wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego.
- Nauczyciele wybierają wyłącznie podręczniki zgodne z podstawą programową kształcenia ogólnego.
- Przewodniczący zespołów samokształceniowych opracowują pisemny wykaz wybranych podręczników i składają go do dyrektora szkoły w terminie do 5 czerwca danego roku szkolnego.
- W przypadku zmiany podręcznika nauczyciele dokonują oceny przydatności używanych podręczników.
- Dyrektor szkoły opracowuje Szkolny zestaw podręczników obowiązujący na kolejny rok szkolny.
- W terminie do 14 czerwca każdego roku szkolnego dyrektor szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej wykaz wybranych podręczników. Rada Pedagogiczna zgodnie ze swoim regulaminem ustala w drodze uchwały Szkolny zestaw podręczników.
- Dyrektor szkoły w terminie do 15 czerwca każdego roku szkolnego podaje do publicznej wiadomości wykaz podręczników, które będą obowiązywały od początku następnego roku szkolnego poprzez:
- wywieszenie wykazu podręczników na tablicy ogłoszeń dla uczniów i rodziców,
- publikacje tego wykazu na stronie internetowej szkoły,
- przekazanie każdemu uczniowi 1 egz. wykazu podręczników dla klasy, do której będzie uczęszczał w przyszłym roku szkolnym.
8. Rada Pedagogiczna podejmuje uchwałę o dokonaniu zmian w szkolnym wykazie podręczników na wniosek nauczyciela. Zmiana nie może być jednak dokonana w trakcie roku szkolnego.
9. Dokumentację niniejszej procedury stanowi Szkolny zestaw podręczników, zapisy w dokumentacji zespołów przedmiotowych i w protokole Rady Pedagogicznej.
10. Dyrektor szkoły podejmuje działania organizacyjne umożliwiające obrót używanymi podręcznikami na terenie szkoły.
§ 6
- W sprawach nieuregulowanych procedurą ostateczna decyzję podejmuje dyrektor szkoły.
§ 7
- Procedura wchodzi w życie z dniem podpisania powyższego zarządzenia.
- Niniejsza procedurę wprowadzono Zarządzeniem Dyrektora Szkoły Podstawowej w Nieradzie 9/2011/2012 z dnia 26.10.2011r.