Scenariusze zajęć - grupa 3,4,5 - latków
Scenariusz zajęć w grupie 3,4, 5 - latków
Data: 13 stycznia 2011r.
Prowadząca zajęcia: Marzena Sapalska
Temat kompleksowy: Zimowe potrzeby ptaków
Temat zajęć: Przyjaciel zza okna - opiekujemy się ptakami. Rozmowa z dziećmi na temat dokarmiania ptaków w oparciu o opowiadanie S. Szuchowej „Domek dla ptaków".
Cele ogólne:
- zapoznanie dzieci ze sposobami sprawowania opieki nad ptakami zimą,
- poznanie nazw ptaków przylatujących do karmnika,
- rozwijanie mowy i myślenia,
- kształcenie sprawności manualnej.
Cele operacyjne (dziecko...):
- uważnie słucha opowiadania nauczyciela,
- zna różne sposoby dokarmiana ptaków,
- wie, jakie ptaki przylatują do karmnika (wróbel, sikorka, gil, wrona),
- prawidłowo reaguje na sygnał dźwiękowy,
- posługuje się liczebnikami głównymi,
- chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych,
- śpiewa piosenkę o ptakach,
- wykonuje prace plastyczną.
Formy: zbiorowa, indywidualna
Metody: czynna, słowno - oglądowa
Środki wspomagające działanie: zagadki o ptakach, piosenka pt. „Wróbelek", opowiadanie S. Szuchowej pt. „Domek dla ptaków' , sylwety i ilustracje ptaków, kolorowe paski - układanka karmnik, pudełka z nasionami, zmarznięty wróbelek - karta pracy.
Zagadnienia z podstawy programowej: ad.1 p2, ad. 3 p.3, ad. 5 p.4, ad.8, p.1, ad. 12 p.3
Przebieg zajęć
1. Wprowadzenie do zajęć - rozwiązanie zagadek.
Zgadnijcie dzieci, co to za pora, gdy lecą białe płatki. Gdy pada i biało jest dookoła i bałwana lepią dziatki? (zima)
Pukają do okienka i proszą o ziarenka . O ziarenka, okruszyny, bo są głodne podczas zimy (ptaki)
2. Zbiorowy śpiew piosenki „Nastroszony wróbelek" .
3. Wysłuchanie opowiadania S. Szuchowej pt. „Domek dla ptaków"
Co tak miło pachnie w przedszkolu?
Na stole krupnik w talerzach czeka. Już czas na obiad, a tam Napolu głodna gromadka ćwierka...narzeka....
- Dajcie mi muchę!
- Zjadłbym jagódkę!
- Gdzie się podziały robaczki tłuściutkie?
Sikorka woła: na pewno ptaszki nie wiedzą o tym, że dziś w przedszkolu była narada tych wszystkich dzieci, co zupę jedzą. Po tej nardzie coś tam majstrują...
- Chyba te dzieci karmnik budują?
Więc każdy ptaszek w okienko zerka, pcha się podfruwa, kwilii i ćwierka:
- o, są maleńkie ziarnka lnu.
- o, są owocki czarnego bzu.
- kulki jałowca, krasna kalina, mięso i żyłki i jarzębina.
- jest mak, słonecznik i okruszynki, jest i kawałek tłustej słoninki.
Cała gromada co dzień się zleci, tu do przedszkola, do miłych dzieci.
4. Ukierunkowana rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanego opowiadania. Uświadomienie konieczności dokarmiania ptaków w czasie mroźnej zimy. Wskazanie na ilustracjach ptaków u nas zimujących (wróbel, sikorka, gil, wrona).
5. Pedagogika zabawy - zabawa ruchowa ilustrująca słowa tekstu;
ada śnieżek, pada śnieg.
Wszystkim ptaszkom marzną nóżki i skrzydełka też.
Nakarmimy ptaszki małe no i duże też.
Nasypiemy im ziarenek, ja i ty - wy też
6. Jakie ptaki przyleciały do karmnika? - zabawa dydaktyczna, przeliczanie elementów.
7. „Domek dla ptaszków" - ułożenie karmnika z mozaiki geometrycznej.
Dziś w przedszkolu Krzyś i Tomek zmajstrowali ptaszkom domek.
Jest podłoga, jest i daszek, żeby się mógł schować ptaszek.
8. „Gdzie jest pokarm dla ptaszka?" - zabawa doskonaląca aparat słuchowy - dzieci potrząsają pudełkami i wskazują, w których ukryte są nasionka pszenicy, słonecznika itp.
9. Zabawa ruchowa „Ptaszki do karmnika" - dzieci naśladują ptaszki, dwoje dzieci tworzy karmnik, na sygnał nauczyciela dzieci wlatują do karmnika.
10. Podsumowanie
- Dlaczego dokarmiamy ptaki. Rozwiązanie zagadek - nazwy ptaków zimujących w Polsce ze wskazaniem ma ilustracjach.
Szare piórka w zimie stroszy, kiedy zimą za oknem ćwierka. Chyba już odgadłeś, chodzi o ... (wróbelka)
Powieś jej na sznurku kawałek słoniny, a będzie ja dziobać w czasie śnieżnej zimy (sikorka)
Ptak z czerwonym brzuszkiem, który z tego słynie, że zamiast odlatywać przylatuje w zimie (gil)