Scenariusz lekcji fizyki w klasie VII
Sposoby przekazywania ciepła
1. Cele lekcji
Ogólny:
kształtowanie umiejętności logicznego myślenia oraz aktywnego uczenia się na podstawie pokazu doświadczeń z zakresu ciepła
Wiadomości
Uczeń podczas zajęć:
-
definiuje podstawowe pojęcia z zakresu termodynamiki;
-
zna sposoby ogrzewania
-
wymienia przykłady z życia codziennego przykłady przekazywania ciepła;
-
wymienia przykłady przewodników i izolatorów ciepła
-
wyjaśnia zjawisko przewodnictwa i konwekcji.
Uczeń podczas zajęć:
-
stosuje podstawowe pojęcia dotyczące termodynamiki
-
współdziała w zespole;
2. Metoda i forma pracy
Metoda: pokaz, pogadanka, dyskusja.
Forma: praca zespołowa.
3. Środki dydaktyczne
-
Podręcznik „Spotkania z fizyką 7”
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności, podaje temat i cele lekcji. Przypomina wiadomości które uczeń nabył na poprzedniej lekcji (związek między temperaturą ciała a średnią energią kinetyczną jego cząsteczek, pojęcie ciepła jako ilość energii wewnętrznej przekazanej między ciałami w wyniku różnicy temperatur oraz kierunkiem przepływu ciepła następuje)
Następnie zaznajamia uczniów z metodą pracy. Uczniowie w kilkuosobowych zespołach będą badać sposoby grzewania ciał. W tym celu będą korzystać z przyrządów dostępnych w sali, stron www, doświadczeń z podręcznika do fizyki i swoich notatek.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie dotykają jedną ręką nogi biurka a drugą blatu.
Zauważają różnicę w „cieple” tych ciał. Formułują wniosek że metal jest przewodnikiem a drewno izolatorem.
Nauczyciel korzysta ze stron www i portalu dla nauczyciela.pl, aby ukazać co się dzieje wewnątrz ciał stałych, cieczy i gazów podczas ogrzewania.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel omawia wspólnie z uczniami zadania 1-3 str. 242 podręcznika „Spotkania z fizyką”
c) Zadanie domowe
Zadanie nr4 str.242.
Agnieszka Królak