Scenariusz lekcji matematyki w kl. VII
Temat: Związek między bokami w trójkącie prostokątnym – twierdzenie Pitagorasa
Czas: 45 min.
Treści nauczania z podstawy programowej
Uczeń:
- zna i stosuje w sytuacjach praktycznych twierdzenie Pitagorasa (VIII.8)
Cel główny:
- poznanie dowodu twierdzenia Pitagorasa.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- zna nazwy boków w trójkącie prostokątnym,
- rozpoznaje twierdzenie Pitagorasa,
- kształtuje swoją spostrzegawczość,
- używa języka matematycznego.
- przedstawia wzorem zależności pomiędzy bokami trójkąta prostokątnego,
- oblicza długość jednego z boków trójkąta prostokątnego, mając dane długości dwóch pozostałych boków,
Metody i formy pracy:
- pokaz animacji dowodu twierdzenia Pitagorasa,
- ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem tablicy interaktywnej,
- praca grupowa i zespołowa z podręcznikiem.
- uczenie się poprzez działanie,
Pomoce i środki dydaktyczne:
- podręcznik;
- tablica interaktywna,
- karty pracy,
- kalkulatory,
- prezentacja multimedialna Power Point „Pitagoras”,
- animacja dowodu twierdzenia Pitagorasa.
.
PRZEBIEG LEKCJI:
Część wstępna
- Czynności organizacyjne.
- Przypomnienie nazw boków w trójkącie prostokątnym.
- Zapoznanie uczniów z celami lekcji.
- Podanie tematu lekcji.
Część właściwa
- Ćwiczenie praktyczne: wykonanie Ćwiczenia na dobry początek. Uczniowie wybierają kwadratowe czekolady tworzące trójkąt prostokątny.
- Podział klasy na trzyosobowe grupy. Rozdanie kart pracy.
Uczniowie rysują trójkąty prostokątne, mierzą długości ich boków i obliczają kwadraty długości boków. Mogą korzystać z kalkulatorów.
- Zapisanie wyników na tablicy interaktywnej. Zwrócenie uwagi uczniom na to, że doświadczenie, które przeprowadzili, nie jest dowodem, lecz sprawdzeniem tezy twierdzenia na kilku przykładach.
- Odczytanie i zapisanie w zeszytach treści twierdzenia Pitagorasa.
- Prezentacja na temat życia Pitagorasa.
- Pokaz animacji dowodu twierdzenia Pitagorasa ze strony internetowej http://www.serwis-matematyczny.pl. Omówienie pokazu i dowodu twierdzenia.
- Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa. Zapis rozwiązań na tablicy i w zeszytach.
Zadanie 2 strona 266 – po 2 przykłady z każdego poziomu. W tym zadaniu uczniowie ćwiczą umiejętność obliczania długości jednego z boków trójkąta prostokątnego, mając dane długości dwóch pozostałych boków.
Część podsumowująca
- Przypomnienie twierdzenia Pitagorasa i jego interpretacji.
- Ocena aktywności uczniów na lekcji.
- Zadanie pracy domowej:
Zadanie 1 strona 265 – po 2 przykłady z każdego poziomu. To zadanie pozwala wyćwiczyć posługiwanie się twierdzeniem Pitagorasa
Opracowała Izabela Caban